Svårigheter med att välja profilprodukter till jobbet

profilprodukter

Jag och en kollega har fått i uppgift att välja ut bra profilprodukter med tryck till företaget vi jobbar för. Vi är båda förvånade över mängden produkter som där finns att välja mellan och när vi snällt nickade och tackade ja till uppgiften anade vi inte de svårigheter som låg runt hörnet.

Mängden produkter är både bra och problematisk för oss då det kändes som vi kastades in i ett hav av alternativ. Profilprodukter med eget tryck för reklamsyfte ska helst ha ett dubbelt budskap för att vara klockrent känner vi. Att ge bort en penna till kunder med logotyp och kontaktuppgifter för en städfirma kan givetvis vara bra då den som använder pennan påminns om firmans existens, men det hade inte riktigt vara klockrent om produkten i sig inte var förknippad med branschen.

Det hade varit mycket ”roligare” (bättre?) om profilprodukten var en sopkvast, diskborste eller slaskupptagare. Eller en isskrapa till bilen som gör reklam för buss- eller tågförbindelser. Då är det inte bara reklamtrycket utan hela produkten som gör reklam och ofta i rätt sammanhang.

Nu är givetvis inte detta något måste. Banker och försäkringsbolag har ofta använt både pennor och paraply som profilprodukter men har man tagit på sig uppgiften så får man göra sitt bästa för att leverera ett så bra resultat som möjligt.

En annan aspekt man bör väga in är hur ofta någonting används. Det är säkert därför pennor och nyckelringar är så populära då det är något som används frekvent och reklamen gör då sitt syfte. Paraply används förmodligen inte alls lika ofta, men och andra sidan kan det vara en produkt som gör reklam för många andra. Ett resebolag hade förmodligen passat perfekt på ett paraply då det marknadsförs i exakt rätt sammanhang.

Förutom frekvensen av användandet och hur många man når ut till så har givetvis priset på produkten också betydelse. Där en nyckelring, kaffekopp eller något annat enkelt är billigt så är t.ex. en resväska betydligt dyrare. Men om den används frekvent kommer förhoppningsvis många titta på den både i köer och på bandet så det blir per automatik en superb profilprodukt om den används av rätt person.

Nej, nu ska jag återgå till letandet av den perfekta profilprodukten i hopp om att lyckas. Reservplanen får vara något traditionellt som vi tror har störst effekt.

Millie

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *